Ciekawostki

W biurze


Aromamarketing  jest coraz częściej wykorzystywana w firmach. W Japonii odkryto, iż rozpylenie w biurach olejku cytrynowego, powoduje zmniejszenie ilości błędów popełnianych przez pracowników obsługujących komputer aż o 54%, a naukowcy z USA stwierdzili, że automaty na monety przyciągają o 45% więcej klientów, jeśli w powietrzu unosi się miły zapach. Badania prowadzone w Japonii wykazały także, że zapach jaśminu stymuluje elektryczną aktywność mózgu, a zapach lawendy wywołuje efekt uspokojenia elektrycznej aktywności mózgu. Także olejek miętowy korzystnie wpływa na koncentrację, niweluje zmęczenie umysłowe i łagodzi bóle głowy. Wprowadzenie aromaterapii do firm, nie tylko polepszyłoby efekty pracy, ale również może wpłynąć zachęcająco na klientów firmy przychodzących na spotkanie.

 

Logo zapachowe


Marka firmy symbolizowana przez logo, pozwala rozpoznać dany produkt spośród dużej ilości innych, często o zbliżonej jakości. Stanowi ona kapitał firmy, ułatwia komunikację z konsumentem, buduje zaufanie klienta podczas podejmowania przez niego decyzji o zakupie. Logo jest manifestacją „materialną” marki, prezentuje wizerunek firmy i system wartości, na którym ta się opiera.


Zapach pełni ważną rolę w waloryzacji marki, a przez swoją unikatowość, nadaje wartość, której inni nie posiadają.


Niektóre firmy stworzyły sobie nieświadomie logo zapachowe. Osoby badane podczas aplikowania im bodźca zapachowego w postaci waniliny wymieniały, jako skojarzenie, nazwę firmy, która go produkuje. We Francji zapach drewna cedrowego przywołuje u osób badanych wspomnienie "kolorowych kredek Crayola". Sytuacje te pokazują, jak zapach różnych produktów może stać się automatycznie logiem zapachowym marki.


Funkcjonowanie pamięci zapachowej polega na tym, że pierwsze wspomnienia zapachowe (sięgające dzieciństwa) są najsilniejsze i łatwo reaktywują przyjemne emocje. Ten rodzaj pamięci nigdy nie zanika, a jego intensywność zależy od ważności sytuacji, w której zapach został odebrany i zapamiętany.
Logo zapachowe może zostać rozprzestrzenione w otoczeniu lub stosowane na określonych przedmiotach, np. na papierze, skórze czy włóknie. Ma ono tę przewagę nad reklamą tradycyjną, że wypełnia całą przestrzeń kojarzącą się z produktem. Zapach o pewnym ładunku emocjonalnym roztoczony podczas wydarzeń firmowych lub w czasie eventów przez firmę sponsorowanych, wpłynie na odpowiednią atmosferę i samopoczucie klientów oraz ułatwi przyjazną komunikację, tak niezbędną w kontaktach biznesowych.


"Zapach logo" może być rozpylony w ilości ledwie odczuwalnej, tak, aby nie drażnił i nie rozpraszał uwagi pracowników i klientów. Już minimalna woń unosząca się w powietrzu spełnia swoje pozytywne zadanie. Logo opracowuje się zawsze mając na uwadze cel, który próbujemy osiągnąć. Im ściślej będzie określony typ odbiorców produktu, tym łatwiejsze stanie się opracowanie najbardziej efektywnego podpisu zapachowego firmy. Opracowanie go nie jest procesem trudnym dla zapachowego znawcy. To zadanie porównywalne do pracy muzyka, który musi ułożyć ścieżkę dźwiękową do filmu. Nie wystarczy jedynie znajomość psychologii zapachu i aromaterapii. To praca artysty, w którą muszą włączyć się dwa nienaukowe czynniki: intuicja i inspiracja

 

Kto nie da się uwieść zapachowi świeżej kawy i świeżej bułeczki?

 

Gdy w niedzielę rano, przed śniadaniem leżymy dłużej w łóżku, i nagle czujemy zapach świeżego chleba wywołujący nagłe uczucie głodu, to jest to przykład tego, jak może na nas wpływać zapach. Kto nie myśli o palmach, plaży, słońcu i morzu, czując zapach kokosów i ananasów?
Owoce te mają konkretny zapach, który przyczynia się do rozwoju naszej wyobraźni. Zapach wywołuje uczucia, których umysł nie może kontrolować. Węch jest "bramą duszy", mówią. Zapach jest najbardziej bezpośrednim ze wszystkich zmysłów. Zanim coś zobaczymy, to pachnie i zazwyczaj już wiemy, ze jest.

Czy zapachy mogą mieć istotny wpływ na nasze samopoczucie?

 

Na nasze nosy działają tysiące różnych molekuł zapachu. Pobudzają one 20 mln neuronów węchowych. Te przekształcają zapach na sygnał elektryczny i powodują natychmiastową reakcję w mózgu, która odnosi się je do najgłębszego centrum sterowania, znanego jako układ limbiczny. Kontroluje on nie tylko samopoczucie, ale także pamięć o zapachach. Zgodnie z odbieranymi sygnałami do mózgu powoduje uwalnianie hormonów, które stymulują lub uspokajają pracę gruczołów i organów wewnętrznych. Tak powstają emocje, obniżone lub podwyższone ciśnienie krwi, przyspieszone tętno, lub zwiększone zmęczenie. To czy człowiek w towarzystwie wydaje nam się miły w dużej mierze zależy od zapachu.

 

Sławomir Terelak

(+48) 697 053 596

ul. Mieszka 1 31b/12, 71-007 Szczecin

Imię i nazwisko:

Nazwa firmy:

E-mail:

Telefon:

Czym firma się zajmuje: