Nowości

Wraz z rozwojem aromamarketingu, przeprowadzono szereg badań naukowych, które dowiodły jednoznacznie jak ogromny wpływ na efektywność sprzedaży ma odpowiednio dobrany zapach unoszący się w firmie.


Codziennie w każdej sekundzie do przeciętnego konsumenta dociera 11 milionów bitów informacji (1000 komunikatów), które rejestrowane są przez mózg. Nie wszystkie jednak zostaną dopuszczone do świadomości. Wybierane są tylko najistotniejsze informacje, reszta jest odrzucana. Jedynie doznania zapachowe docierają do nas mimochodem i nie są w żaden sposób filtrowane. Oddziaływają na nas nawet wtedy, kiedy nie zdajemy sobie z tego sprawy. Zmysł węchu jest jedynym zmysłem połączonym z naszym układem limbicznym, który odpowiada za powstawanie emocji w sposób bezpośredni i podświadomie.


Ciekawe badania przeprowadzone zostały przez dr Anji Stohr z Uniwersytetu w Dresden.

 

Okazało się, że przy zastosowaniu profesjonalnego marketingu zapachowego:

  • o 15,9% wzrasta czas przebywania klienta w miejscu aromatyzowanym
  • o 14,8% wzrasta chęć zakupów
  • o 6% wzrastają obroty firm, które stosują aromamarketing

 

Psycholog Rachel S. Herz przeprowadziła badania dotyczące wpływu zapachów na człowieka na próbie studentów, którzy w pomieszczeniu, w którym rozpylany był zapach, grali w frustrującą grę komputerową. Gra była napisana w taki sposób, że nie było można w nią wygrać. Inna grupa w tym czasie oglądała neutralny film. Następnie studenci byli poddani kolejnym testom w trzech innych pomieszczeniach. W jednym z nich rozpylony został ten sam zapach, co w pomieszczeniu gdzie grali. W drugim unosił się zupełnie inny aromat, zaś trzeci pozbawiony był zapachu. Osoby, które dalszą część testu musiały odbyć w pomieszczeniu z zapachem identycznym z tym, co w pokoju z grą komputerową, miały więcej problemów i potrzebowały więcej czasu na jego rozwiązanie niż osoby z pozostałych pomieszczeń. Ta część badania potwierdziła silną więź między emocjami, a zapachem.


Pozostała część studentów, która w tym samym czasie oglądała neutralny film w pomieszczeniu aromatyzowanym tym samym zapachem, co pokój z grą komputerową, nie wykazywała w późniejszym etapie badania negatywnych reakcji ze względu na ten aromat.
Z kolei Martin Lindstorm w swoich badaniach (prowadzonych również w Polsce) potwierdził, że zmysł węchu najsilniej wpływa na nasze uczucia. Okazało się, że aż 75% naszych emocji wyzwalanych jest właśnie przez zapach! Bardzo niska efektywność kampanii brandingowych wynika z faktu , że większość narzędzi wykorzystywanych przy ich tworzeniu, to narzędzia odwołujące się do jednego zmysłu: zmysłu wzroku. Jak dowodzą badania, aż 83% wszystkich komunikatów komercyjnych opiera się na naszych oczach. Jeśli dodamy do tego słuch -  drugi najczęściej wykorzystywany w reklamie zmysł, to uzyskamy 94%!


W 2004 roku dwoje amerykańskich badaczy: Richard Axel (Howard Hughes Medical Institute, Columbia University oraz Linda B. Buck (Fret Hutchinson Cancer Research Center, Seattle), otrzymało Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny i fizjologii. Wyjaśnili oni zasady działania i funkcjonowania węchu, jako pierwsi opisali rodzinę około tysiąca genów kodujących receptory węchowe. Odpowiedzieli zatem na pytanie w jaki sposób człowiek potrafi rozróżniać i zapamiętywać około 10 tys. zapachów.


Wszystkie te badania dowodzą jak wielki potencjał kryje nasz nos. Ignorancją byłoby zatem bagatelizować zmysł powonienia w swoich planach marketingowych.

Sławomir Terelak

(+48) 697 053 596

ul. Mieszka 1 31b/12, 71-007 Szczecin

Imię i nazwisko:

Nazwa firmy:

E-mail:

Telefon:

Czym firma się zajmuje: